Blog pripremila: Helena Matuša
Poduzetnici i njihovi „startupovi“ kritična su komponenta ekonomskog razvoja. Bez poduzetništva ne bismo imali ovoliko inovacija, bili bismo suočeni s manje mogućnosti za zaposlenje i manjom produktivnošću.
FUN FACTS
Procjenjuje se da u svijetu postoji 582 milijuna poduzetnika prema istraživanjima GEM (Global Entrepreneurship Monitor). Još jedno istraživanje GEM-a pokazalo je da 40% novopečenih poduzetnika svoju motivaciju pronalazi u činjenici da mogu napraviti promjenu u svijetu. Daljnja analiza razloga zašto se ljudi odlučuju za poduzetništvo, istraživanje Guidant Financial, pokazalo je da 26% ljudi želi biti „sam svoj šef“. Čak 97% poduzetnika koji su osnovali svoje poduzeće tvrdi da više nikad ne bi radili kod drugog poslodavca. Ako promatramo obrazovnu strukturu, 30% poduzetnika ima srednjoškolsko obrazovanje, a svega 18% malih poduzetnika ima visokoškolsko obrazovanje.
PODUZETNIŠTVO U ŠKOLAMA
Nedvojbena je uloga poduzetništva u razvoju suvremenih ekonomija (jači tehnološki razvoj, međunarodna konkurentnost, generiranje radnih mjesta). Stoga nužno posvetiti dovoljno pažnje poduzetništvu u sustavu obrazovanja. Upravo mladi ljudi predstavljaju inovativnu snagu otvorenu prema društvenim i tehnološkim izazovima te ih je nužno, u sustavu srednjoškolskog obrazovanja, usmjeravati u poduzetništvo.
Istraživanje „PODUZETNIČKE SKLONOSTI SREDNJOŠKOLACA – ULOGA SPOLA, DOBI, VRSTE ŠKOLE I PODUZETNIČKIH UZORA U OBITELJ“ provedeno od strane Ekonomskog fakulteta u 2020. godini pokazalo je:
- Učenicima pokretanje vlastitog posla zvuči izrazito atraktivno, što je posebno izraženo kod onih učenika koji u svojim obiteljima imaju poduzetničke uzore.
- Premda poduzetnička profesija djeluje privlačno srednjoškolskim učenicima, oni su u ovoj fazi ambivalentni oko mogućnosti da se poduzetništvom u budućnosti zaista i bave.
- Prema analizi stavova učenika, niti gimnazija niti ekonomska srednja škola ne inspiriraju učenike za razvoj poslovnih ideja putem kreativne atmosfere.
- Gimnazijalci najčešće nisu dobili poduzetničku ideju slušajući nastavu nego upravo izvan nastave.
- U slučaju ekonomske srednje škole, očekivano, učenici su o poduzetništvu najviše saznali na istoimenom predmetu, dok su poduzetničku ideju u manjoj mjeri dobili i na predmetu Marketing.
- Konačno, učenici su gotovo ujedinjeni u mišljenjima i prijedlozima za unapređenje školskog kurikuluma u svrhu bolje promocije poduzetništva kao profesije. Najčešći prijedlozi uključivali su organiziranje zanimljivijih i dinamičnijih predavanja te uvođenje specijaliziranih radionica o poduzetništvu, a jedan dio prijedloga odnosi se na uvođenje novih, potencijalno izbornih predmeta te stručne prakse.
KREIRAJ SVOJU BUDUĆNOST
Vodeći se rezultatima istraživanja te analizom poduzetničkih mogućnosti u srednjim školama Krapinsko-zagorske županije, Poduzetnički centar ponudio je srednjim školama program KREIRAJ SVOJU BUDUĆNOST.
Program se po prvi puta u školskoj godini 2022./2023. organizira u suradnji sa svim srednjim školama, a cilj mu je:
- Inspirirati učenike za razvoj poslovnih ideja;
- Poticati učenike na kreativnost i stvaralaštvo;
- Poticati učenike na timski rad i izradu proizvoda/usluga koji se mogu plasirati na tržište (educirati ih o osnovama poduzetništva).
Poduzetnički timovi, koje čine učenice i učenici srednjih škola Krapinsko-zagorske županije, uključit će se u 5 mjesečni edukacijski program s temom novih proizvoda i usluga usmjerenih na zdravlje. Orijentacija Poduzetničkog centra KZŽ na temu zdravlja kroz Z-MED digitalni inovacijski hub traži pripremanje mladih za inovativnost i razvoj rješenja s tematikom zdravlja kako bi se stvorio izvor ideja i bazen novih prilika za razvoj koje se mogu spretno i sinergijski validirati u eko-sustavu županije u kojoj djeluju dvije specijalističke bolnice vlasnički povezane s županijom i gdje postoji know-how u tom segmentu zahvaljujući tradiciji izgrađenoj na tim institucijama.
Edukacije će se provoditi kroz razvijenu e-učionicu putem koje će timovi razrađivati svoj poslovni model, identificirati klijente i napraviti plan kako tržištu ponuditi svoj proizvod i/ili uslugu. Pri tome će im pomoći mentori Poduzetničkog centra i iskusni poslovni ljudi koji su svoja poduzeća već pokrenuli i etablirali na tržištu. Tematskim meet-upovima, podcastima i susretima s poduzetnicima, učenicama i učenicama približit će se stvari poduzetnički svijet koji će ih pripremiti za pokretanje svog prvog „biznisa“.
UKLJUČI SE
Ako si baš ti ta srednjoškolka i taj srednjoškolac u Krapinsko-zagorskoj županiji koji razmišlja o poduzetništvu, obrati se svom razredniku za više informacija o programu. Poduzetništvo ti omogućuje da, na svoj način, ponudiš rješenje za probleme koje primjećuješ oko sebe.