Pripremio: Denis Ranogajec
U Agronet sustav stigla je odluka o dodjeli sredstava za Vaš projekt kojeg ste prijavili, što, kako i kada dalje?
Prvi korak koji uvijek svojim klijentima predložim je sljedeće: „danas se proveselite , jer ste korak bliže podizanju konkurentnosti Vaše poljoprivrednog gospodarstva, a sutra krećemo na posao“.
Prije svega, sama provedba nije lagan posao i novci od projekta ne dolaze na račun odmah. Prvo što trebate po mom dosadašnjem iskustvu počekati Ugovor, odnosno detaljno iščitati kompletan ugovor i zatim možemo krenuti u provedbu. Uvijek, ali uvijek razmislite da Vam provedbu radi konzultant i to bilo onaj koji Vam je radio pripremu ili neki novi, ali da to bude stručna osoba koja „zna sve cake“.
Specifičnost projekata u ruralnom razvoju je što ste teži dio već „riješili“ u pripremi projekta, a odnosi se na provedbu nabave odnosno odabir dobavljača/izvođača za robu, radove i/ili usluge koje tražite kroz navedeni projekt.
Zato je sad vrijeme da nakon potpisa ugovora i detaljnog iščitavanja napravite financijski tok novaca, odnosno da odlučite da li ćete zatražiti predujam od strane Agencije za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju (što većina projekata ruralnog razvoja dopušta) ili ćete odmah krenuti u realizaciju vlastitim sredstvima ili kreditom. Ukoliko se odlučite koristiti kredit, prije samog potpisivanja ugovora krenite u detaljne razgovore sa bankom, jer banke ko banke uvijek će tražiti odluku o dodjeli sredstava, kolateralu za vaš udio, odnosno kako mi to volimo zvati zatvaranje financijske konstrukcije.
Nakon toga kontaktirajte svoje dobavljače/izvođače, obavijestite ih da je projekt „prošao“ i krenite u nabavu/radove što je ranije moguće. Naime, svaki projekt ima krajnji rok do kada isti mora biti završen (u većini slučajeva govorimo o 24 ili 36 mjeseci). Iako se ponekad taj rok čini dug, svjedoci smo da se u posljednjih 2 godine dogodilo nekoliko tržišnih poremećaja koji traju i danas, a odnose se na pandemiju uzrokovanu covid-19 virusom, ratu u Ukrajini, nedostatak materijala/sirovina/uređaja kao posljedica istih, što u Vašem projektu dovodi do poremećaja u planiranju načina akvizicije traženih roba/radova/usluga, što u konačnici može ugroziti Vaš projekt.
No nije sve tako crno, važno je da Vi kao nositelj tog projekta ili Vaš konzultant u takvim situacijama imate redovnu komunikaciju sa osobama zaduženim za Vaš projekt u Agenciji za poljoprivredu, ribarstvu i ruralni razvoj.
Ovdje ćemo završiti sa „lošim stranama“ provedbe i okrenuti se dobrim stranama.
Dobre strane i same specifičnosti su da možete zatražiti predujam do čak 50% odobrenih bespovratnih sredstava, ali morate imate na umu da tih 50% nije ukupna vrijednost projekta, već samo 50% od odobrenih bespovratnih sredstava (dakle u realnosti pričamo o nekih 20-30% novaca u odnosu na ukupnu vrijednost projekta).
U pripremi projekta odlučili ste koliko ćete rata zatražiti, no ovdje imate mogućnost ukoliko Vam financije dopuštaju da smanjite traženi broj rata, no onaj broj koji je definiran u pripremi projekta ne možete povećati. No sami odlučujete kada i koliko ćete tražiti kroz svaku ratu novaca, a način na koji se određuje svota je na temelju do tada plaćenih računa, potvrda o plaćanju i dodatne dokumentacije sukladno svakom natječaju.
Važan „hint“ na koji trebate pripaziti kod većine projekata je da posljednja rata mora iznositi min. 20% bespovratnih sredstava (kada pričamo o mladim poljoprivrednicima onda govorimo o 10% bespovratnih sredstava), tako da je svakako potrebno i na taj dio pripaziti.
Uglavnom, nakon što ste povukli sve predviđene rate (uključujući i onu završnu) potrebno je napraviti vidljivost i informiranje projekta kroz tablu/plakat koji se stavlja na mjesto gdje se ulaganje nalazi, te naljepnicu na svaki stroj/opremu koji ste nabavili putem projekta.
Kada agencija pregleda Vašu posljednji zahtjev, poslati će djelatnika/djelatnike Agencije na teren da provjere i u stvarnom stanju da li su navedeni radovi/robe/usluge stvarno nabavljeni, da li odgovaraju dostavljenim dokumentima (računima, prometnim dozvolama, privremenim i završnim situacijama…), te da li su oznake vidljivosti i informiranja pravilno postavljene i naznačene.
Ukoliko je sve u redu, kroz nekih tjedan dana na Agronet stiže Odluka o odobrenju i time provedba projekta završava, a novci Vam stižu na Vaš žiro račun u roku od 30 dana.
U tom trenutku možemo reći, čestitamo Vaša provedba projekta je završila.
No nakon provedbe kreće vrijeme kontrole, odnosno vrijeme u kojem sve navedeno što ste kupili/nabavili/izgradili morate zadržati određeni period nakon kraja provedbe projekta (ovisno o natječaju govorimo o 3-5 godina), tek nakon toga možete u potpunosti odahnuti i reći: „USPJELI SMO!“
Za kraj, priprema i provedba projekata u ruralnom razvoju je stvarno specifična i ono što je još najbitnije svaki projekt u ruralnom razvoju je specifičan, ne postoje dva ista projekta svaki ima svoje posebnosti.
Ako i Vas zanimaju EU fondovi, posebice ruralni razvoj, pratite nas i dalje, sherajte, lajkajte i komentirajte, te se javite da dogovorimo sastanak.
Za sve upite i dodatne informacije obratite nam se na info@poduzetnickicentar-kzz.hr ili na broj telefona: 049/354-696.